Förbundsmötet 2018

Fotograf: Diana Oldenburg

Uttalande från Målareförbundets förbundsmöte: Valet för oss står mellan trygga och otrygga jobb

Under onsdagen har Målareförbundet haft 2018 års förbundsmöte. Förbundsmötet är vårt högsta beslutande organ mellan kongresserna som sker vart 4:e år. På förbundsmötet behandlas bland annat en redogörelse för 2017 års verksamhet och stipendiet Årets Nordsjölärling delas ut.

Speciellt för detta års förbundsmöte är att det sammanfaller med upptrappningen inför Riksdagsvalet. Som del i detta antog förbundsmötets ombud ett uttalande från Svenska Målareförbundet som du kan läsa nedan.

"Den 9 september är det val och redan nu kan du förtidsrösta. För en målare eller lackerare är valet självklart. Valet för oss står mellan trygga och otrygga jobb.

De fem högerpartierna har tydligt skärpt tonen för vilken arbetsmarknad de vill se efter valet. De går fram med ett brett program för att ytterligare försvaga anställningsskyddet, införa en ny anställningsform med lägre löner och sänka skatterna för de rikaste.

Sedan 1887 har Svenska Målareförbundet stått upp mot orättvisor och ojämlikhet. Vi har tagit strid mot oseriösa arbetsgivare och angrepp mot fackföreningsrörelsen. Tillsammans med övriga LO-förbund och i samverkan med Socialdemokraterna har vi tagit strid för den allmänna rösträtten, välfärdens utbyggnad och lagstiftning som skyddar arbetstagare på jobbet. Vi har för avsikt att göra det igen.

Socialdemokraterna går nu till val på att investera i höjda pensioner, avskaffa anställningsformen allmän visstid, ge mer resurser till arbetsmiljöarbetet och investera ytterligare i välfärden. Det är vallöften för ett starkare samhälle.

Detta val handlar om arbetets villkor och välfärdens kvalitet.
Ska vi stärka eller försvaga anställningstryggheten?
Ska vi investera mer i välfärden, eller låta riskkapitalbolag köpa upp våra akutsjukhus?
Ska vi fortsätta bygga, eller låta marknaden bestämma?
Vem f*n bryr sig egentligen om våra villkor?

Runt om i landet kandiderar målare, lackerare, byggnadsarbetare, elektriker, rörmokare, städare och brevbärare till riksdag, kommun och landsting. Folk som lever i den riktiga världen, eller som idag sitter i riksdagen och vet hur det är att ha ett vanligt jobb.

Vi kommer fortsätta arbeta för att fler medlemmar i Svenska Målareförbundet ska ta plats i politiken, tillsammans med våra kamrater från byggarbetsplatserna och övriga LO-yrken. Folk som bryr sig om våra villkor.

Därför är detta ett viktigt val – och alternativen är tydliga. Det är därför viktigt att du går och röstar. Tillsammans med tusentals röster från målare och lackerare så kan vi göra stor skillnad.

Sedan 1887 har Svenska Målareförbundet stått upp mot orättvisor och ojämlikhet. Vi har tagit strid mot oseriösa arbetsgivare och angrepp mot fackföreningsrörelsen. Vi har för avsikt att göra det igen.

Den 9 september går vi och röstar för trygga arbetsvillkor och ett starkt samhälle."

Svenska Målareförbundets förbundsmöte
29 augusti 2018

• LO Aktuellt - Valspecial (19,31 MB)

För dig som vill fördjupa dig mer i valet eller har svårt att bestämma dig vilket parti som du vill rösta på kan du dels läsa mer om vilka partier och kandidater som bryr sig om din vardag på https://vemfnbryrsig.se. Du kan även läsa LO-Aktuellts valspecial. 15 sidor som bara handlar om det kanske viktigaste valet hitintills. Ladda ned och läs den och gör ett informerat val den 9:e.

Din röst är viktig – rösta den 9:e september!