Fotograf: El-ettan

Fira 1 maj – Arbetarnas dag

Första maj är arbetarrörelsens stora högtidsdag. Runt om i Sverige anordnas demonstrationståg och första maj-tal. Vi hoppas att du, din familj och vänner vill spendera arbetarnas dag tillsammans med oss och att vi blir många som går i tågen.

Den första organiserade första maj-demonstrationen skedde redan 1890 och 1938 röstade Sveriges riksdag igenom ett förslag om att återinföra 1 maj som en röd dag. I 128 år har vi samlats under våra röda fanor och demonstrerat för frihet, solidaritet och rättvisa!

Målareförbundets ordförande

Målareförbundets ordförande Mikael Johansson kommer att hålla tal i Hässleholm på Stortorget. Det samling klockan 14:00 med avmarsch cirka 14:30 och att talen börjar runt 15:00.

6F (Målareförbundet, Elektrikerna, Seko, Byggnads och Fastighets)

Ordförandena i 6F-förbunden kommer att hålla tal runt om i Sverige på några orter.

Mikael Johansson, Målareförbundet: Hässleholm, Stortorget 14:00.
Jonas Wallin, Elektrikerna: Töreboda, Gästhamnen 16:00 och Gullspång, 10:30 avmarsch Amnegården. Talet hålls 11:00 på Götaholme.
Magnus Pettersson, Fastighets: Norrtälje, Societetsparken 12.00.
Valle Karlsson, Seko: Håller tal på Sekos Facebook-sida.

Socialdemokraterna

Statsminister Stefan Löfven talar på Norra Bantorget i Stockholm. Om du vill lyssna på Socialdemokraternas första maj-tal där du bor så hittar du hela listan över var de talar här:

Socialdemokraternas första maj-tal

För att få mer exakta tider med mera gå in på din kommuns hemsida.