Peter Sjöstrand, Förhandlingschef

Målareförbundet varslar om stridsåtgärder

Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för Måleriyrket har pågått under en längre tid och avtalets bäst föredatum är nu passerat. Förhandlingarna har nu kommit till ett läge där det inte längre går att snacka, det måste bli verkstad vilket innebär att ett avtal skall till för förbundets 15 000 medlemmar.

Publicerad:

Det här tycker Måleriföretagen är bra saker som skall införas i Målarnas kollektivavtal, Svenska Målareförbundet har en annan uppfattning om nu nån trodde något annat. Varför? Svaret är enkelt vi ser hellre att kollektivavtalet utvecklas än avvecklas. Vi vill förbättra inte försämra, vi vill bygga upp – inte rasera.

• Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att livspusslet för den anställde underlättas om den ordinarie arbetstiden kan förläggas mellan klockan 05.00-20.00 och med möjlighet till arbetsdagar på ända upp till 15 timmar i sträck?
  • Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det är en rättvisefråga att den som blir uppsagd på grund av arbetsbrist inte ska ha rätt till minst en veckas betald ledighet?
  • Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte behövs ökad kontroll för att förhindra missbruk och lönedumpning med felaktigt använda avtal?
  • Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte skall vara något extra lönepåslag till de som har lägst löner?
  • Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att en möjlighet till att förskjuta semesterlöneutbetalningen för målarna upp till två månader inte har någon kostnad?
  • Hur kan Måleriföretagen på fullt allvar mena att det inte skall finnas regler om schysta omklädningsrum som är separata för män och kvinnor?

Ja hur kan Måleriföretagen egentligen på fullaste allvar mena allt det där? Måleriföretagen saknar verklighetsförankring.

Varslet omfattar 350 målare och stridsåtgärderna träder i kraft den 22 maj 2017 klockan 10:00.

Läs varslet i sin helhet