Fr. v. Stefan Cedermark, Peter Sjöstrand (Målareförbundet), Björn Hellman, VD & Stefan Olsson, Förhandlingschef (Måleriföretagen)

Fotograf: Diana Oldenburg

Kommentar till Måleriföretagens yrkanden

Målareförbundets vice ordförande och förhandlingschef Peter Sjöstrand kommenterar de yrkanden Målareförbundet idag har mottagit från Måleriföretagen.

Deras yrkanden visar på att de är samordnade med övriga arbetsgivarorganisationer inom byggsektorn. Vi ser det som positivt då detta troligtvis innebär större förutsättningar att hitta lösningar på våra frågor. Till skillnad mot föregående avtalsförhandlingar slår Måleriföretagen denna gång an en ton som gör att det borde finnas förutsättningar för konstruktiva avtalsförhandlingar.

Trots detta finns det naturligtvis områden vi har väldigt olika syn på, jag kan konstatera att de i sina yrkanden fortsätter på sin inslagna väg, vilket innebär att de vill öppna upp avtalen med bestämmelser som ger den enskilda arbetsgivaren större makt och inflytande på olika områden; det gäller till exempel arbetstider, anställningsregler och lönesättning med mera.

De vill bland annat:

• Förändra finansieringen av ackordslönesystemet
  • Försämra reglerna vid anställning av målare
  • Ta bort den betalda ledigheten
  • Ta bort fackets medverkan i fastställande av tidlön och öka arbetsgivarens inflytande
  • Försämra arbetstiderna så att dessa inte längre är 8 timmar per dag måndag-fredag, helt fria arbetstider
  • Öka företagens möjligheter att låna in och ut personal
  • Försämra reglerna vid provanställningstiden med mera

Vi kommer nu tillsammans med vår förhandlingsdelegation att noga analysera det yrkande vi mottagit innan förhandlingarna tar vid.

Läs Måleriföretagens yrkanden

Läs Måleriföretagens fullständiga yrkande: