Nina Tynys, Malin Henriks och Amanda Jansson

Fotograf: Joakim Blomqvist

Facklig medlemsutbildning i Örebro

I Örebro genomfördes en facklig medlemsutbildning via ABF, en grundläggande facklig utbildning i tre dagar, 16-18 oktober.

På bilden ovan syns, från vänster, Nina Tynys som jobbar på Hallsbergs bostadsbolags stiftelse och Malin Henriks och Amanda Jansson som jobbar på Sandå Måleri i Örebro.

Under eftermiddagen på medlemsutbildningens sista dag bjuds en representant från deltagarnas eget fackförbund in för att samtala om deras kollektivavtal. Denna gång var det avdelning 6 ordförande Joakim Blomqvist som var där och svarade på medlemmarnas frågor.

Vi satte oss tillsammans och pratade om hur en arbetsdag kan se ut, en resa från morgon till kväll. Samtalet började med resefrågor och fortsatte sedan till omklädningsrum med vad det innebär och vidare till vilken löneform det är som gäller. Därefter diskuterade vi arbetsmiljö, bland annat om arbetskläder och allergi. Det togs även upp frågor kring friskvård och försäkringar. Då vi jobbar i många år fram till den dagen vi går i pension är det viktigt att vi medlemmar engagerar oss i facket och via den vägen skapar möjlighet genom vårt kollektivavtal och förbättrade lagar.

Dagen avslutade vi med fika där Målareförbundet som firar 130 år i år bjöd på tårta, vilket passade bra då Malin fyllde 20 år den 16 oktober och Amanda 22 år den 18 oktober, stort grattis till er!

Lycka till och grattis till er första fackliga medlemsutbildning. Vi från Målareförbundet avdelning 6 hoppas vi får se er fler gånger på andra utbildningar.

Du vet väl att du som medlem kan gå kurser?

Du vet väl att du som medlem kan gå gratis kurser på betald arbetstid via Målareförbundet? Enligt svensk lag har du rätt till ledighet för deltagande på fackliga kurser.

Just nu finns 382 kurstillfällen i det totala utbudet. Läs mer om hur du anmäler dig under:

Fackliga studier