• Facklig medlemsutbildning i Örebro

I Örebro genomfördes en facklig medlemsutbildning via ABF, en grundläggande facklig utbildning i tre dagar, 16-18 oktober.

• Nu är det dags att etablera Målareförbundets kvinnliga nätverk MIRA lokalt

Under två dagar träffades 25 kvinnor från avdelning 6 och 8 från förbundets kvinnliga nätverk MIRA för att stärka det lokala arbetet med MIRA i Mellansverige.

• Målareförbundet lämnar Nordea

Målareförbundet har nu i likhet med andra LO-förbund tagit ett inriktningsbeslut att lämna Nordea. För oss är det oacceptabelt att banken hotat och idkat utpressning mot vårt politiska system.

• Målareförbundet har begärt förhandling

Idag har Målareförbundet tillsammans med övriga LO-förbund begärt förhandling med de arbetsgivarorganisationer som är medlemmar i Svenskt Näringsliv. För vår del innebär det Måleriföretagen i Sverige och Motorbranschens Arbetsgivareförbund.

• Extrainsatt kongress röstar om ett huvudmannaskap

Idag håller Målareförbundet en extrakongress med en enda, men viktig fråga på dagordningen. Detta är den första extrainsatta kongressen på över 30 år.

• Stort grattis till Sofia Edström, årets Nordsjölärling

Stipendiet Årets Nordsjölärling är instiftat av Svenska Målareförbundet och Nordsjö och har delats ut sedan 1989. Sofia Edström är från avdelning 5, Umeå och arbetar på Sandå Umeå.

• Påverka Målareförbundet genom att skicka in motioner

Varje år kan du som medlem lämna in motioner för att påverka hur du vill ha ditt Målareförbund. Just nu pågår årets förbundsmöte där motionerna föredras, argumenteras för och emot och därefter beslutas om.

• 2017 års förbundsmöte har nu inletts

Förbundsordförande Mikael Johansson inleder förbundsmötet 2017. På förbundsmötet behandlas bland annat motioner som har kommit in till förbundet samt en redogörelse för årets verksamhet ges och beslutas om.

• Ladda ned det nya kollektivavtalet

Måleri-, Servicearbetare- och Lackavtalet finns nu för nedladdning på vår hemsida. Då det har tillkommit en del nytt från årets avtalsrörelse kan det vara bra att läsa igenom ditt avtal så att du har koll på vad som gäller på din arbetsplats.

• Vi finns i LOs monter på Stockholm Pride

Idag startar Stockholm Pride. Självklart är Svenska Målareförbundet på plats! Mot diskriminering - för mänskliga rättigheter. Besök oss gärna i LOs monter.