Om medlemskap

Svenska Målareförbundet är fackförbundet för dig som jobbar eller studerar inom måleri eller lackering. Vi är över 14 000 målare och lackerare som jobbar för rättvisa löner och trygga jobb!

Är du medlem kan du känna dig trygg på jobbet. Du har möjlighet att påverka både din egen och dina arbetskamraters arbetssituation. Vi hjälper dig att förhandla fram bra arbetsvillkor med en rättvis lön.

Som medlem får du försäkringar som täcker både på arbetet och på fritiden och har din arbetsgivare kollektivavtal har du avtalsförsäkringar. Hjälp oss hjälpa dig och dina arbetskamrater – gå med i Svenska Målareförbundet!

Nedan har vi samlat några vanliga frågor och svar men tveka inte att kontakta oss om du vill veta mer!

Vem kan bli medlem?
Alla som jobbar eller studerar inom måleri eller lackering kan bli medlem hos oss.

Vad kostar det?
Under dina första tre månader som medlem i Svenska Målareförbundet betalar du 190 kr per månad i medlemsavgift. Efter de första tre månaderna betalar du ordinarie medlemsavgift som baseras på din inkomst före skatt.

Vad ska jag ange för lön?
Du ska ange din timlön eller månadslön – bruttoinkomsten (inkomst före skatt).

Om jag redan är medlem i ett annat förbund?
Om du är medlem i ett annat förbund måste du kontakta de och begära ett intyg om övergång från ditt gamla förbund till oss. Intyget är viktigt för att du inte ska riskera att behöva börja om med kvalifikationstider för exempelvis a-kassa och försäkringar. Intyget om medlemskapet, utträdesintyget från ditt gamla förbund och ditt nya medlemskap måste vara sammanhängande utan avbrott.

Hur blir jag medlem i a-kassan?
Målareförbundets medlemmar tillhör Byggnads Arbetslöshetskassa och du kan bli medlem på deras hemsida.

OBS! Du blir inte automatiskt medlem i a-kassan när du blir medlem i Målareförbundet utan du måste ansöka om det separat.

Välkommen till oss!

Goda skäl att bli medlem

Ladda ned och läs massa goda skäl till varför du ska bli medlem i Svenska Målareförbundet.

Läs broschyren