Få full koll på avtalspensionen!

Att göra ett aktivt val när det gäller avtalspensionen är viktigt. Den förstärker den allmänna pensionen och kan ge dig förbättrade ekonomiska möjligheter den dag du går i pension.

Vilken förvaltare du vill ha bestämmer du själv. Avstår du från att välja placeras dina premier automatiskt i AMF traditionell pensionsförsäkring.

Allmän pension

Den baseras på din lön och andra skattepliktiga ersättningar upp till en viss nivå. Deltidsarbete ger lägre pension eftersom det ger en lägre pensionsgrundande inkomst. Arbetslöshetsersättning, sjukpenning, sjukersättning och föräldrapenning är också pensionsgrundande inkomst. Alla som arbetat och bott i Sverige får allmän pension.

I kuvertet finns ett årsbesked över din allmänna pension innehållande inkomstpension och premiepension. Du får också en prognos över vad du kan få per månad i pension. Kom ihåg att avtalspensionen från din arbetsgivare och eventuellt privat pensionsparande inte visas här.

Den allmänna pensionen består av tre delar:

1. Inkomstpension
    Den största delen av den allmänna pensionen är inkomstpensionen.
  2. Premiepension
    Varje år sätts 2,5 procent av din pensionsgrundade inkomst av till premiepensionen.
  3. Garantipension
    Garantipensionen är ett skydd som alla kan få oavsett om man har en väldigt låg inkomst eller ingen alls.

Avtalspension

Arbetsgivare som har kollektivavtal med Svenska Målareförbundet ska varje månad spara en bestämd summa till din avtalspension. Du kan själv bestämma om premierna ska placeras i traditionell försäkring eller i fondförsäkring samt välja vilken förvaltare du vill ha. Avstår du från att välja placeras dina premier automatiskt i AMF traditionell pensionsförsäkring. Du börjar tjäna in till din avtalspension från och med att du fyller 25 år.

Målareförbundet har utöver detta i Måleriavtalet förhandlat fram ytterligare en avsättning av totalt 1% fram till 2020. Dessutom får du andra bra förmåner och försäkringar.

Privat sparande

Utöver detta har du även möjlighet att ha ett privat pensionssparande i en kapitalförsäkring eller i ett investeringskapitalkonto. Detta sparande betalar du själv.

Ditt val

Omfattas du av Avtalspension SAF-LO får du hem en valblankett från valcentralen Fora som du fyller i och skickar tillbaka. Du kan även göra ditt val på Fora/Mina sidor där du loggar in med e-legitimation.

LO-förbunden har ett eget pensionsbolag som vi av flera anledningar rekommenderar till våra medlemmar: Folksam LO Pension.

Därför förespråkar vi Folksam LO Pension

Din avtalspension (och allt annat du behöver veta om dina pensioner)

Via länken finns ett dokument med allt du behöver veta för att göra ett bra val.

• Välj en schysst förvaltare för din avtalspension!
• Välj rätt pensionsförsäkring!
• Välj ett rejält återbetalningsskydd!

Granskad: