Viktigt att veta om din semesterlön!

Detta gäller Måleriavtalet: Många av oss har sin huvudsemester under sommarmånaderna och de flesta påbörjar sin semester någon gång mellan 26 juni och 24 juli. Då ska företaget betala ut din semesterlön den 22 juni.

Exempel

Du har semester vecka 28-31. Din arbetsgivare ska då betala ut 20 semesterdagar till dig den 22 juni. Det är en absolut bestämmelse, vilket innebär att ingen annan överenskommelse kan ske om att betala ut semesterlönen vid ett annat tillfälle. Har en sådan gjorts är det är det en ogiltig överenskommelse och gäller ej.

På junilönen den 22 juni kommer du i ovanstående situation få en hyggligt stor lön. När din arbetsgivare ska dra skatt på lönen görs ett så kallat preliminärskatteavdrag. Detta preliminärskatteavdrag ska harmonisera den slutliga skatten så långt som möjligt. För att göra detta så ska skatt från vanliga junilönen dras av med hjälp av månadslöneskattetabellen och sedan ska skatt dras ytterligare en gång med hjälp av månadslöneskattetabell för semesterlönen.

Att slå ihop junilönen och semesterlönen och dra skatt från tabell är fel. Att dra engångsskatt på semesterlön är också fel. Har arbetsgivaren gjort detta, hör då av er till arbetsgivaren så felet får korrigeras. Korrigerar arbetsgivaren inte det kontaktar ni er avdelning i Målareförbundet.

Påbörjas semestern efter den 25 juli ska semesterlönen betalas ut den 25 juli.

Trevlig semester!