Mikael Johansson, Förbundsordförande

Kollektivavtalets dag

Idag, fredagen den 17 mars, är kollektivavtalets dag. Sällan har det varit viktigare att ta en stund och fundera över kollektivavtalet betydelse både utifrån historik och framtid.

Publicerad:

Många av de villkor som vi alla tar för givna är reglerade i avtal. De flesta vet nog att är lönen är en fråga som regleras i avtal. Mindre känt är att ditt försäkringsskydd vid sjukdom och olycka är del av kollektivavtalet, på samma sätt är din framtida pension beroende på om du jobbat på företag med kollektivavtal.

Alla högerpolitiker i Sverige tycks vara fullt upptagna med förslag om hur företag ska slippa ta ansvar för sin personal genom att på olika sätt försöka försvaga kollektivavtalens ställning.

Även Svenskt Näringsliv deltar i denna kampanj genom att både motarbeta strejkrätt och skärpta regler för offentlig upphandling. 17 mars är en viktigt dag. Vi behöver påminna oss själva att de rättigheter vi har idag inte är självklara.

Trevlig Helg och glad kollektivavtalets dag!

/ Mikael Johansson, Ordförande i Svenska Målareförbundet