Fotograf: Peter Knutson

Målareförbundet varslar om sympatiåtgärder till stöd för Fastighets och Seko

Fastighetsanställdas Förbund och Seko har, efter långa förhandlingar, inte lyckats komma överens med Almega Tjänsteförbunden för avtalsområdet Serviceentreprenad. De har därför vänt sig till oss med en begäran om sympatiåtgärder. Målareförbundet har svarat ja till denna begäran och beslutat att vidta sympatiåtgärder.

Varslet omfattar fem arbetsplatser. Se hela varslet och aktuella arbetsplatser på bifogad pdf.

Sympatiåtgärderna träder i kraft fredagen den 17 juni klockan 17.00 och gäller tills ett avtal tecknats eller annat meddelas.

- Fastighetsanställdas Förbund och Seko har försökt få till ett avtal som ger rätt till att få samma krontal, 590 kronor, som övriga avtal som tecknas i enlighet med den rekommendation som LO och Svenskt Näringsliv gjort. Det är rimliga och rättvisa krav. Här måste arbetsgivaren besinna sig annars väntar en hård konflikt, säger förbundsordförande Mikael Johansson i en kommentar och fortsätter:

- Ofta är det facken som utmålas som oansvariga bråkstakar, men faktum är att Almega inte gått med på ett avtal utan varsel sedan mitten på 90 talet. Det duger inte att en arbetsgivareförening bara skall säja nej i en förhandling. Nu är det hög tid att rösten höjs mot Almega om att sluta tramsa och följa rekommendationen. Almegas agerande visar att, de hellre vill ha konflikt än att nå en lösning vid förhandlingsbordet. Det är ansvarslöst och dumdristigt. Vi står upp bakom våra kollegor i Fastighets och Seko för deras krav om 590 kr/månad i löneökning.

Läs varslet