Skyddsombud

Skyddsombudets uppgift är att bevaka så att arbetsgivaren följer och uppfyller kraven i arbetsmiljölagen, arbetsmiljöverkets föreskrifter och kollektivavtalet.

Att vara skyddsombud eller att ha ett fackligt uppdrag innebär att du nu representerar Målarna. Det betyder att dina arbetskamrater och Målarna ställer en hel del krav på dig och har förväntningar på det du gör. Å andra sidan kan du också förvänta dig stöd och uppbackning från din fackliga organisation om det behövs. Självklart har du också rätt att ställa krav.

Arbetsgivaren är den som har det ansvaret för arbetsmiljön, men de anställda ska vara delaktiga i arbetsmiljöarbetet. Skyddsombudet är arbetstagarnas representant och skall samverka med arbetsgivaren för att skapa en trygg och säker arbetsplats för de anställda.

Som skyddsombud har du rätt till:

• Ledighet för att utföra ditt förtroendeuppdrag
  • Stöd och hjälp

Som skyddsombud skall du:

• Utföra skyddsronder
  • Aktivt arbeta för att arbetskamraterna inte skall utsättas för risker eller fara på sin arbetsplats i samverkan med din arbetsgivare
  • Ha ett nära samarbete med avdelningens regionala skyddsombud
  • Vara med i planeringen och uppföljningen vid planerade förändringar som påverkar de anställdas arbetsmiljö.
  • Medverka vid olycksfallsutredningar och rehabilitering

När ska det finnas ett skyddsombud?
Skyddsombud ska utses på arbetsplatser med minst fem anställda om inte arbetet är riskfyllt då det ska även ska finnas på arbetsplatser med färre än fem anställda.

Hur utses skyddsombud?
Skyddsombudet utses av din fackförening och mandattiden är max tre år.
På större arbetsplatser kan det utses flera skyddsombud. En av dem blir i så fall huvudskyddsombud. Huvudskyddsombudets uppgift är att samordna skyddsombudens arbete.

Om du är en person som gillar att hjälpa och stödja dina arbetskamrater så är uppdraget som skyddsombud perfekt för dig.

Intresserad av att bli skyddsombud. Kontakta din avdelning.